Ons leren kennen
Deugdelijk Bestuur
Voorzitter van de raad van bestuur
-
Anne LANDON
Bestuurder, Directrice van het departement Investment Solutions van Banque Transatlantique
Leden van de raad van bestuur
-
Constance d'ASPREMONT
Onafhankelijk bestuurder
-
Charlotte de BEAUFFORT
Onafhankelijk bestuurder
-
Valérie DUFOUR
Uitvoerende bestuurder
-
Jean-Paul GIRAUD
Bestuurder
-
Vincent JOULIA
Bestuurder, Vice voorzitter, lid van het directiecomité van Banque Transatlantique
-
Bruno JULIEN-LAFERRIÈRE
Voorzitter van het directiecomité van
Banque Transatlantique -
Sophie LAMMERANT
Onafhankelijk bestuurder
-
Valérie LECACHEUX
Afgevaardigd bestuurder
-
Bertrand MAROT
Uitvoerende bestuurder
-
Charlotte TASSO
de SAXE-COBOURGBestuurder
Samenstelling van het directiecomité (DIRCO)
-
Valérie LECACHEUX
Afgevaardigd bestuurder
-
Valérie DUFOUR
Uitvoerende bestuurder
-
Bertrand MAROT
Uitvoerende bestuurder
Audit- en risicocomité
Samenstelling van het audit- en risicocomité
-
Charlotte TASSO
de SAXE COBOURGBestuurder en voorzitter
-
Constance d’ASPREMONT
Onafhankelijk bestuurder
-
Sophie LAMMERANT
Onafhankelijk bestuurder
Remuneratiecomité
Samenstelling van het remuneratiecomité
-
Bruno JULIEN-LAFERRIERE
Bestuurder en voorzitter
-
Charlotte de BEAUFFORT
Onafhankelijk bestuurder
-
Vincent JOULIA
Bestuurder
Principes van deugdelijk bestuur
1. Raad van bestuur
1.1. Samenstelling van de raad van bestuur
De raad van bestuur van Banque Transatlantique Belgium bestaat uit de bestuurders die lid zijn van het directiecomité en de niet-uitvoerende bestuurders. Om de kwaliteit van het toezicht binnen de raad van bestuur te verzekeren, hebben de niet-uitvoerende bestuurders de meerderheid ten opzichte van de uitvoerende bestuurders.
1.2. Werking van de raad van bestuur
De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om alle handelingen te kunnen stellen die noodzakelijk of nuttig zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijke doel van de Bank. De raad bepaalt de strategie en het algemene beleid en hij waakt erover dat deze door het directiecomité worden geïmplementeerd. Hij bepaalt ook de middelen die hiervoor vereist zijn. Hij bepaalt de bevoegdheid en de samenstelling van het directiecomité en hij ziet toe op de handelingen van het directiecomité.
De raad van bestuur beraadslaagt over alle aangelegenheden die behoren tot zijn bevoegdheid, met name de afsluiting van de jaarrekening en de beheersverslagen alsook het bijeenroepen van de algemene vergaderingen. Hij beslist tevens over de verdeling van de winst en ontvangt de jaarlijkse begroting.
Om zijn taken correct te kunnen vervullen, vergadert de raad van bestuur minstens drie keer per jaar. Bij die vergaderingen neemt hij afstand van het dagelijkse beheer van de Bank om zo een correct oordeel te kunnen vellen over de uitvoering van de strategie en om hieraan eventueel correcties aan te brengen die de visie op lange termijn moeten garanderen. De raad van bestuur beraadslaagt rechtsgeldig als minstens de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Elke bestuurder mag hoogstens twee van zijn collega’s vertegenwoordigen. Beslissingen worden genomen met een eenvoudige meerderheid van de stemmen. In geval van gelijkheid van stemmen wordt het voorstel verworpen.
2. Het directiecomité (DIRCO)
2.1. Werking van het directiecomité
De afgevaardigde bestuurder en de leden van het directiecomité worden door de raad van bestuur aangeduid in overleg met het directiecomité van CIC. De afgevaardigde bestuurders hebben elk afzonderlijk de volheid van bevoegdheid voor het dagelijkse beheer.
Om te garanderen dat de effectieve leidinggevenden deelnemen aan de beheersfunctie van de raad van bestuur, dat iedereen over dezelfde informatie beschikt en dat de collegialiteit in het DIRCO wordt bevorderd, zijn de leden van het DIRCO van rechtswege bestuurder.
3. Audit- en risicocomité
3.1. Werking van het audit- en risicocomité
De leden van het audit- en risicocomité worden aangeduid door de raad van bestuur.Het audit- en risicocomité draagt bij tot de relevantie van de financiële informatie, maar ook tot de betrouwbaarheid van de processen voor ’risicobeheer en interne controle.
4. Remuneratiecomité
4.1 Werking van het remuneratiecomité
De leden van het remuneratiecomité worden aangeduid door de raad van bestuur.
Het remuneratiecomité bepaalt het remuneratiebeleid van de Bank en legt de vaste en variabele vergoeding vast van de leidinggevenden en de onafhankelijke controlefuncties. De raad van bestuur valideert vervolgens de beslissingen van het comité.
4.2 Remuneratiebeleid
Conform de huidige regelgeving, heeft de Bank voor de directie- en controlefuncties een remuneratiebeleid uitgewerkt dat strookt met een deugdelijk bestuur van het bedrijf en dat noch de directie noch de personeelsleden ertoe kan aanzetten om buitensporige risico’s te nemen.
5. Memorandum over bestuur
Overeenkomstig de prudentiële verwachtingen van de Nationale Bank van België (NBB) op het vlak van goed bestuur van financiële instellingen heeft Banque Transatlantique Belgium een memorandum over bestuur uitgewerkt dat ervoor moet zorgen dat ze deugdelijk bestuurdkan worden en dat hierop correct kan worden toegezien.
Dit memorandum beantwoordt aan de tien beginselen die de Nationale Bank van België (NBB) vooropstelt inzake: :
- de eerbiedwaardigheid en financiële stabiliteit van de belangrijke aandeelhouders van de Bank;
- de transparantie van de structuur ter ondersteuning van deugdelijk en voorzichtig bestuur;
- het bepalen van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van elk segment van de organisatie;
- de collegialiteit van de effectieve directie;
- de onafhankelijkheid van de controlefuncties;
- de integriteit, de inzet, de eerbiedwaardigheid, de ervaring en de vakkennis van de leidinggevenden van de Bank;
- het verloningsbeleid van de leidinggevenden van de Bank;
- het bepalen van de strategische doelstellingen en waarden die de Bank hanteert;
- de gedegen kennis van de directie over de operationele structuur en de activiteiten van de inrichting;
- het meedelen van de beheers- en controleprincipes met alle betrokken partijen.
Dit document vormt ook het bewijs dat de Bank de voorkeur geeft aan een bestuur dat is gebaseerd op het creëren van waarde voor alle betrokken partijen (aandeelhouders, Groep, cliënten, personeelsleden, leveranciers, enz.). Door ook waakzaam te zijn voor haar eigen belangen, maar ook en vooral voor de belangen van haar cliënten, wil de Bank het nodige belang hechten aan het creëren van waarde op vlak van menselijke en materiële middelen. Hiertoe wordt volop samengewerkt met alle betroken partijen, wat de uitbouw van zowel het financiële als het menselijke kapitaal bevordert.
Het memorandum is aan de Nationale Bank van België overgemaakt. De informatie uit dit document wordt, indien dit nodig is, elk jaar herbekeken en aangevuld.
Jaarveslagen
- Jaarveslag 2023 [PDF - FR – 1 622 ko]
- Jaarveslag 2022 [PDF - FR – 2 032 ko]
- Jaarveslag 2021 [PDF - FR – 2 266 ko]
- Jaarveslag 2020 [PDF - FR – 1 372 ko]
Controle van de rekeningen
Verantwoordelijk voor de controle van de rekeningen
Kascommissaris
KPMG – Bedrijfsrevisoren cvba Luchthaven Brussel Nationaal 1KB-1930 Zaventem
Vertegenwoordigd door de heer Stéphane NOLF